Σύντομα σχόλια για τα θέματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας
(από τους καθηγητές του Λυκείου Ηρακλείου Δημήτρη Πάνο και Ελισάβετ Ξυραφίδου)
Τα φετινά θέματα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας είναι ενδιαφέροντα και χαρακτηρίζονται από τη σαφήνεια της διατύπωσής τους. Μερικές επισημάνσεις:
-
Το θέμα της δημιουργικότητας είναι αρκετά πρωτότυπο, αποτελεί βασικό ζητούμενο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και – αν και δεν μπορεί να θεωρηθεί αναμενόμενο – είναι εύκολα διαχειρίσιμο από τους σκεπτόμενους μαθητές (ή από όσους έχουν εμπειρίες δημιουργικότητας από το σχολικό τους χώρο, όπως οι μαθητές μας!).
-
Τα μη λογοτεχνικά κείμενα είναι ποιοτικά και, σε κάποια σημεία, με αυξημένο επίπεδο λεξιλογικής δυσκολίας.
-
Το θέμα Α (Περίληψη) μπορεί να θεωρηθεί απαιτητικό, αφού το απόσπασμα που χρειάζεται να αξιοποιηθεί για πύκνωση έχει πολλές πληροφορίες, οι οποίες πρέπει να μην αγνοηθούν και να συνδυαστούν.
-
Οι ερωτήσεις του Θέματος Β είναι κλασικές και απαντιούνται με βάση τη θεωρία (και ανάλογη προσαρμογή της στο περιεχόμενο των κειμένων).
-
Το λογοτεχνικό κείμενο είναι απλό και δεν δημιουργεί προβλήματα. Ομοίως και το Θέμα Γ, παρά την προσοχή που θέλει λόγω του διπλού ερωτήματος στην πρώτη περίοδό του.
-
Η έκθεση / παραγωγή λόγου έχει δύο ζητούμενα:
α. αιτιολόγηση της ανάγκης να καλλιεργεί το σχολείο τη δημιουργικότητα των μαθητών
β. ελεύθερη απάντηση σχετική με τους τρόπους με τους οποίους ο μαθητής εκφράζει τη δημιουργικότητά του (επισημαίνεται πως δεν ζητά τρόπους αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου).
Οι μαθητές, με καλή οργάνωση και τεκμηρίωση των επιλογών τους, μπορούν να γράψουν πολύ καλά.