ΦΥΣΙΚΗ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

1. ΦΤΙΑΞΕ ΜΙΑ ‘ΝΕΡΑΝΤΖΟΜΠΑΤΑΡΙΑ…’  

Μαθητές : Γιάννου Νικόλας, Σαγεώργη Μαρία, Τράκα Θεοδώρα
Συνδέσαμε σε σειρά 6 – 10 νεράντζια σε καθένα από τα οποία μπήξαμε μία βίδα από ψευδάργυρο και ένα κομμάτι χαλκού (για να δημιουργηθεί θετικός και αρνητικός  πόλος κι έτσι να έχουμε την απαραίτητη διαφορά δυναμικού). Το κιτρικό οξύ από το νεράντζι καθώς έρχεται σε επαφή με τον χαλκό και τον ψευδάργυρο δίνει την ‘ εκκίνηση’ σε μία σειρά οξειδοαναγωγικών αντιδράσεων. Στο μεν ψευδάργυρο έχουμε οξείδωση του μετάλλου, δηλαδή αποβολή ηλεκτρονίων ενώ στον χαλκό λαμβάνει χώρα το φαινόμενο της αναγωγής καθώς έχουμε πρόσληψη ηλεκτρονίων. Κατά συνέπεια, το κομμάτι του χαλκού και η βίδα θα αντιπροσωπεύουν τον θετικό και τον αρνητικό πόλο μίας πηγής αντίστοιχα. Συνδέουμε ένα πολύμετρο για να μετρήσουμε τη διαφορά δυναμικού και μετά συνδέουμε ένα μικρό λαμπάκι για να δείξουμε ότι φωτοβολεί. Αυξάνοντας τα νεράντζια θα αυξάνεται η τάση της νερατζομπαταρίας και θα φωτοβολεί περισσότερο το λαμπάκι.

2. ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΝΤΙΣΤΑΤΩΝ ΣΕ ΣΕΙΡΑ

Μαθητές : Γιάννου Νικόλας, Σαγεώργη Μαρία, Τράκα Θεοδώρα
Οι μαθητές συναρμολόγησαν ένα κύκλωμα που περιλαμβάνει μία πηγή και δύο αντιστάσεις σε σειρά.
Επιβεβαίωσαν την ορθότητα της πρότασης που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή: «άνοιξε το διακόπτη για να ανάψει το φως….»
Επιβεβαίωσαν πειραματικά ότι η ένταση του ρεύματος έχει την ίδια τιμή σε κάθε σημείο του κυκλώματος, καθώς και ότι η τάση στα άκρα της πηγής είναι ίση με το άθροισμα των τάσεων στα άκρα κάθε αντιστάτη. Επίσης επιβεβαιώσαμε πειραματικά ότι η ολική αντίσταση του κυκλώματος είναι ίση με το άθροισμα των αντιστάσεων των αντιστατών.
ΑΠοδείξαμε ότι αυξάνοντας των αριθμό των αντιστατών σε σειρά μειώνεται η ένταση του ρεύματος που διαρρέει το κύκλωμα.
Τέλος αποδείξαμε τι συμβαίνει στο κύκλωμα αν βραχυκυκλωθεί ένα από τα λαμπάκια, καθώς και τι συμβαίνει αν ξεβιδωθεί ένα από τα λαμπάκια που είναι συνδεδεμένα στο κύκλωμα.

3. ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΑΝΤΙΣΤΑΤΩΝ

Μαθητές:  Αλεξανδράκη Ελευθερία, Μιχαλάκη Γεωργίσα

Οι μαθητές συναρμολόγησαν ένα κύκλωμα που περιλαμβάνει μία πηγή και δύο αντιστάσεις παράλληλα συνδεδεμένους.
Θα επιβεβαίωσαν πειραματικά ότι η ένταση του ρεύματος που περνά από την πηγή είναι ίση με το άθροισμα των εντάσεων των ρευμάτων που περνά από τους αντιστάτες, καθώς και ότι η τάση στα άκρα της πηγής είναι ίση με την τάση στα άκρα κάθε αντιστάτη. Επίσης επιβεβαιώσαμε πειραματικά ότι η ολική αντίσταση του κυκλώματος είναι μικρότερη και από τη μικρότερη αντίσταση του αντιστάτη που είναι συνδεδεμένη στο κύκλωμα.
Γιατί στα σπίτια μας χρησιμοποιούμε μόνο παράλληλη σύνδεση;
Θα αποδειχθεί ότι αυξάνοντας των αριθμό των αντιστατών που συνδέονται παράλληλα αυξάνεται η ένταση του ρεύματος που διαρρέει το κύκλωμα. Τι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό σε ένα σπίτι ..; Σε τι χρησιμεύουν οι ασφάλειες;
Τέλος αποδείξαμε τι συμβαίνει στο κύκλωμα αν βραχυκυκλωθεί ένα από τα λαμπάκια, καθώς και τι συμβαίνει αν ξεβιδωθεί ένα από τα λαμπάκια που είναι συνδεδεμένα στο κύκλωμα.

ΦΥΣΙΚΗ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΠΙΕΣΗ

5:00 -6:30  Γάσπαρης – Κατσάνος
6:30 -8:00  Μπάρλα – Σταματοπούλου

  • Τα ημισφαίρια του Μαγδεμβούργου

…Το 1654 ο Όττο φον Γκέρικε, δήμαρχος του Μαγδεμβούργου της Γερμανίας και εφευρέτης της αντλίας κενού, πραγματοποίησε ένα από τα πιο φημισμένα πειράματα με το οποίο απέδειξε την ύπαρξη της ατμοσφαιρικής πίεσης.
Οι μαθητές θα αναπαράγουν ένα αντίστοιχο πείραμα χρησιμοποιώντας δύο κοίλα ημισφαίρια τα οποία ενώνονται αεροστεγώς σχηματίζοντας μία σφαίρα. Από τη σφαίρα αυτή θα αφαιρεθεί ο αέρας με μία αντλία κενού και θα διαπιστωθεί ότι είναι αδύνατος ο διαχωρισμός…
Αυτό οφείλεται στην τεράστια δύναμη που εξασκείται στην εξωτερική επιφάνεια των ημισφαιρίων εξαιτίας της ατμοσφαιρικής πίεσης, ενώ στο εσωτερικό τους η πίεση είναι πολύ πιο μικρή εφόσον ο αέρας έχει σχεδόν αφαιρεθεί.

  • Η ατμοσφαιρική πίεση συνθλίβει το δοχείο

Οι μαθητές θα τοποθετήσουν στο εσωτερικό ενός δοχείου από ψευδάργυρο (τσίγκινο) λίγο νερό και θα το τοποθετήσουν πάνω σε μία εστία θέρμανσης. Το νερό βράζει και μετά από λίγη ώρα εξαερώνεται όλη η ποσότητα του νερού. Τότε κλείνεται το καπάκι και το δοχείο μεταφέρεται κάτω από μία βρύση, οπότε ψύχεται απότομα. …Το δοχείο συνθλίβεται….
Η πίεση που επικρατεί στο εσωτερικό του δοχείου είναι μικρότερη από αυτή στο εξωτερικό. Αυτή η διαφορά πίεσης προκαλεί και τη σύνθλιψη του…

 

ΑΝΩΣΗ – ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΗΔΗ – ΤΟ ΑΥΓΟ ΑΙΩΡΕΙΤΑΙ ΣΤΟ ΝΕΡΟ (ΠΛΕΥΣΗ)

5:00 -6:30  Γερμανού – Γεωργάνα
6:30 -8:00  Παπιλίδης – Ράπτης

Οι μαθητές πραγματοποίησαν μία πειραματική διάταξη μέσω της οποίας διαπίστωσαν την ύπαρξη της δύναμης της άνωσης,  καθώς και ότι η δύναμη αυτή έχει κατεύθυνση αντίθετη του βάρους, ότι δεν εξαρτάται από το βάθος, ότι εξαρτάται από την πυκνότητα του υγρού και ότι ο όγκος του εκτοπιζόμενου υγρού είναι ίσος με τον όγκο του βυθιζόμενου σώματος.
Τέλος με όρους Φυσικής οι μαθητές εξήγησαν γιατί ….το αυγό αιωρείται….

 

Η ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΣΙΦΩΝΙΣΜΟΥ – Η ΚΟΥΠΑ ΤΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΑ

5:00 -6:30  Κυριαφίνης – Παπαπαύλου
6:30 -8:00  Κολλιού – Τζωράκη

Οι μαθητές αρχικά έδειξαν πως λειτουργεί το σιφώνι: Με δύο ίδια βάζα (το ένα γεμάτο με νερό και το άλλο άδειο) και με ένα σωλήνα  μετάγγισαν το νερό από το γεμάτο δοχείο στο άδειο. Η βαρύτητα, η ατμοσφαιρική πίεση και οι δυνάμεις συνοχής μεταξύ των μορίων είναι οι αιτίες που οδηγούν το νερό από το επάνω βάζο στο κάτω.

Στη συνέχεια παρουσιάσαν την κούπα του Πυθαγόρα ή κούπα του δικαίου, η λειτουργία της οποίας στηρίζεται στην αρχή του σιφωνισμού.

 

Η ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΠΑΣΚΑΛ – ΥΔΡΑΥΛΙΚΟ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟ

5:00 -6:30  Τουρή – Χριστοπούλου
6:30 -8:00  Ιωαννίδης  – Μπότσος

Σύμφωνα με την αρχή του Πασκάλ: κάθε μεταβολή σε οποιοδήποτε σημείο ενός περιορισμένου ρευστού που είναι ακίνητο προκαλεί ίση μεταβολή της πίεσης σε όλα τα σημεία του.
Η αρχή λειτουργίας της υδραυλικής αντλίας, που βρίσκει πολλές εφαρμογές στην καθημερινότητα μας, στηρίζεται στην αρχή του Πασκάλ. Οι μαθητές χρησιμοποίησαν μία υδραυλική αντλία για να κόψουν κάποια χάλκινα σύρματα. Επιπλέον επαλήθευσαν την αρχή του Πασκάλ με μία απλή ιδιοκατασκευή που αποτελείται από δύο διαφορετικής διατομής σύριγγες οι οποίες συνδέονται μέσω ενός σωλήνα που είναι γεμάτος με νερό. Στην προσπάθεια να ισορροπήσουν οι δύο σύριγγες έγινε κατανοητό ότι η δύναμη που ασκείται στο μικρό έμβολο είναι μικρότερη από αυτή που πρέπει να ασκηθεί στο μεγάλο έμβολο ώστε να ισορροπήσουν οι δύο σύριγγες.
Οι μαθητές και με αυτή την απλή ιδιοκατασκευή επιβεβαιώνουν ότι  η υδραυλική αντλία είναι ένα σύστημα με το οποίο πολλαπλασιάζεται  η δύναμη που ασκείται στο μικρό έμβολο.

 

ΜΕΡΙΚΑ ΚΟΛΠΑΚΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΠΙΕΣΗ

5:00 -6:30  Σαντοριναίος  -Τζιώτης
6:30 -8:00  Καισαρίτη – Λιανοπούλου – Τσουμάνη

  • Πιάσε το νόμισμα χωρίς να βρέξεις τα χέρια σου
  • Ποιος κρατάει το νερό;
  • Ένα ‘αστειάκι’ με το νερό

Με φαινόμενα που συμβαίνουν γύρω μας και τα θεωρούμε δεδομένα, οι μαθητές θα αποδείξουν ότι στηρίζονται σε αρχές και έννοιες της Φυσικής. Αυτή βέβαια είναι και η μαγεία των φυσικών επιστημών…