Την Τετάρτη 17η Ιανουαρίου 2024, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή εκδήλωση της Σχολής Γονέων 2023 – 2024 με θέμα:

Εθισμός στο διαδίκτυο: Ο ρόλος του γονέα

Ομιλητής ήταν ο Δρ. Γεώργιος Φλώρος, Ψυχίατρος – Ψυχοθεραπευτής, Αντιπρόεδρος Δ.Σ. Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο, τον οποίο ευχαριστούμε θερμά για την ανάπτυξη ενός θέματος ιδιαίτερης σημασίας!

Η πρόσβαση στο διαδίκτυο και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια στην εποχή μας έχει διευκολυνθεί από την ευρεία χρήση των κινητών συσκευών. Χαρακτηριστικό είναι ότι η βιομηχανία των ηλεκτρονικών παιχνιδιών στη χώρα μας έχει μερίδιο 210 εκ. δολάρια σε σύνολο περίπου 400 εκ. δολαρίων σε δαπάνες στα ψηφιακά μέσα.

Ο έφηβος περνάει μία περίοδο αλλαγών καθώς μεταβαίνει σταδιακά στον κόσμο των ενηλίκων. Μεταξύ άλλων εμφανίζει εγκεφαλικές αλλαγές από την άποψη της σκέψης, αλλά δεν μπορεί να ελέγξει τις παρορμήσεις του, δεν έχει αναπτυχθεί η κριτική του ικανότητα και ο αυτοέλεγχός του. Αυτό εμφανίζεται και κατά την ενασχόλησή του με το διαδίκτυο. Ξεκινάνε τα προβλήματα από τα πρώτα χρόνια της εφηβείας και οι επιπτώσεις στην ψυχολογική του υγεία συνεχίζουν και στην ενήλικη ζωή του.

Τα τελευταία χρόνια στις χώρες του δυτικού πολιτισμού εμφανίζεται μία καταιγίδα κρίσης ψυχικής υγείας εφήβων και νέων ενηλίκων, με τεράστια αύξηση επεισοδίων μείζονος κατάθλιψης που χρήζει κάποιας μορφής παρέμβαση. Οι ίδιοι οι έφηβοι αναγνωρίζουν ότι χειροτερεύει η ψυχική τους υγεία λόγω της ενασχόλησής τους με το διαδίκτυο, αλλά δεν μπορούν να αποτυπώσουν αυτήν την αρνητική επίπτωση στους ίδιους, την εκφράζουν ως γενική εικόνα για τους συνομιλήκους τους.

Τα παιδιά στις μικρές ηλικίες παρατηρούν και αναπαράγουν τη συμπεριφορά των γονιών τους. Έτσι, ο γονιός, ως νέος ενήλικας πρέπει να είναι ένα υγιές πρότυπο ενασχόλησης με το διαδίκτυο για τα παιδιά του. Πλέον δεν είναι μόνο οι νεαροί που παίζουν παιχνίδια στο διαδίκτυο, αλλά άντρες και γυναίκες, μικρότεροι και μεγαλύτεροι σε ηλικία. Γι’ αυτό και τα όρια και οι κανόνες παιχνιδιού και κοινωνικών δικτύων θα πρέπει να αφορούν παράλληλα γονείς και παιδιά. Για παράδειγμα, για τους γονείς προτείνονται τα εξής:

  • Ολοκληρώστε πρώτα τις οικογενειακές ευθύνες πριν το παιχνίδι.
  • Δημιουργήστε χρόνο για συναναστροφή με φίλους της πραγματικής ζωής.
  • Βάλτε την καθημερινή σωματική δραστηριότητα ή τον αθλητισμό ως προτεραιότητα.
  • Σταματήστε να παίζετε μία ώρα πριν τον ύπνο, μην έχετε το παιχνίδι σαν υπναγωγό.
  • Μείνετε στα όριά σας – αποφασίστε πόσο θα παίξετε, μετά βάλτε ένα ξυπνητήρι και σταματήστε όταν λήξει ο χρόνος.
  • Καταγράφετε ξεκάθαρα το ποσό των χρημάτων που μπορεί να ξοδεύετε σε διαδικτυακά παιχνίδια. Έχετε όριο σαν ποσοστό του διαθέσιμου εισοδήματός σας για διασκέδαση.

Μία από τις επιπτώσεις του εθισμού στο διαδίκτυο αφορά τις κοινωνικές σχέσεις με την παρέα των συνομιλήκων, αλλά και στις σχέσεις μέσα στην οικογένεια. Όμως, όταν ο δεσμός μεταξύ γονέων και παιδιών στηρίζεται στη φροντίδα με διακίνηση συναισθήματος και όχι επικριτική διάθεση, τότε αποτελεί προστατευτικό παράγοντα έναντι του εθισμού. Οι γονείς, με κοινή στάση, θα πρέπει να μην υποτιμούν την επίδραση του διαδικτύου στα παιδιά τους και να συνεργαστούν με το κάθε παιδί για να καταρτίσουν ένα πρόγραμμα χρήσης του διαδικτύου. Να τα βοηθήσουν στην καλλιέργεια εναλλακτικών ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων και κοινωνικών δεξιοτήτων καθώς και στην επάνοδο της σχολικής τους επίδοσης στα προ του εθισμού επίπεδα.