Την Κυριακή 28 Μαΐου 2023, πραγματοποιήθηκε η τελευταία εκδήλωση της Σχολής Γονέων για το τρέχον έτος στο Συγκρότημα Αμαρουσίου των Εκπαιδευτηρίων «Η Ελληνική Παιδεία», η οποία περιελάμβανε:

07:00 – 10.00: Όρθρο και Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό των Τριών Ιεραρχών

10:00 – 10:45: Μικρή Δεξίωση

11.00: Ομιλία από τον κ. Ιωάννη Μιχαλακόπουλο (Νομικό – Σύμβουλο Επικρατείας) με θέμα:

«Ξεδιπλώνοντας τα ταλέντα των παιδιών μας…»

Μετά από μία σύντομη παρουσίαση του προσκεκλημένου ομιλητή, στο Αμφιθέατρο «Ι. Οικονομίδης» του Γυμνασίου Αμαρουσίου, ακολούθησε η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ομιλία του κ. Μιχαλακόπουλου, από την οποία παραθέτουμε τα κύρια σημεία:

 

Ο όρος «ταλέντο» αποτελεί αντιδάνειο από δυτικοευρωπαϊκές γλώσσες από την αμετάφραστη ελληνική λέξη «τάλαντον», talantum (λατ.), όπως συναντάται και στην Παραβολή των Ταλάντων (Ματθ. 25, 14) και αποτελούσε μία τεράστια μονάδα πλούτου. Το ταλέντο στην εποχή μας αφορά μία έμφυτη ιδιαίτερη κλίση, ένα χάρισμα, η ανάπτυξή του οποίου αποβλέπει άμεσα στη διάπλαση του ανθρώπου ως ολοκληρωμένη προσωπικότητα, και έμμεσα στη δυνατότητα να πράξει το αγαθό και να συντελέσσει στην ωφέλεια του πλησίον.

Το εγχείρημα των γονέων να ξεδιπλώσουν τα ταλέντα των παιδιών τους έχει τρεις προϋποθέσεις:

  1. Προσευχητική στάση – προδιάθεση των γονέων:
    Την έγνοια και την προσδοκία για τα ταλέντα των παιδιών τους οι γονείς πρέπει να την καταστήσουν αντικείμενο προσευχής, όπως ο χριστιανός γονέας αιτείται ο Θεός να φωτίζει τον ίδιο και τα παιδιά που του εμπιστεύθηκε. Η έμπονη προσευχή τους ελκύει τη Χάρη του Θεού σε αυτούς και τα παιδιά τους. Όπως συμβουλεύει και ο Άγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης, «Τα παιδιά θέλουν κοντά τους ανθρώπους αγίους με πολλή αγάπη, που δε θα τα φοβερίζουν, ούτε θα περιορίζονται στη διδασκαλία, αλλά θα δίδουν άγιο παράδειγμα και προσευχή. Να προσεύχεσθε οι γονείς σιωπηλά με τα χέρια ψηλά προς τον Χριστό και να αγκαλιάζετε τα παιδιά σας μυστικά».
  2. Ανάδειξη – Ανάπτυξη των ταλέντων των παιδιών μας με αρχοντιά, άνεση και απλότητα, ή με άλλα λόγια αποφυγή υπερεπένδυσης συναισθηματικού κεφαλαίου και προσδοκιών για την ανάδειξη – ανάπτυξη των ταλέντων των παιδιών:
    Τα παιδιά είναι προσωπικότητες προικισμένες με αυτεξούσιο, και μόνο εξ αυτού του λόγου πρέπει να σεβαστούν οι γονείς την, πιθανότατα, κακή χρήση της ελευθερίας τους. Να μην υπερεπενδύουν συναισθηματικά και με πάθος στην ανάπτυξη των ταλέντων των παιδιών τους, γιατί όσο εμπεδώνεται η προσήλωση στον συγκεκριμένο (μερικό) στόχο, τόσο περισσότερο θολώνει η κρίση τους και η αντίληψή τους για ό,τι αφορά τη γενικότερη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Θα κάνουν μία εύλογη προσπάθεια να βρουν και να αναπτύξουν τα ταλέντα των παιδιών τους, αλλά και αν αποτύχουν δε σημαίνει ότι τα παιδιά τους θα δυστυχήσουν.
  3. Κριτική στάση στην εισβολή της τεχνολογίας στη ζωή των παιδιών και των ίδιων των γονέων:
    Όποιο και όσο μεγάλο και αν είναι το ταλέντο του παιδιού, είναι αδύνατο να εκδηλωθεί και να καρποφορήσει ενόσω το παιδί περνάει ατελείωτες ώρες μπροστά στην οθόνη. Μόνη η απώλεια χρόνου καταδικάζει εκ προοιμίου σε αποτυχία κάθε σχετική προσπάθεια. Η επένδυση χρόνου και κόπου σε μακρά χρονική διάρκεια αποτελεί τη βασική προϋπόθεση ανάπτυξης του ταλέντου του. Ας είναι οι γονείς επιφυλακτικοί σε σχέση με την τεχνολογία, ας προσφέρουν «πραγματική» πραγματικότητα στα παιδιά αντικαθιστώντας την εικονική, και θα εξασφαλίσουν αρτιότερη σύμφυση ψυχισμού και σώματος, ως υπόβαθρο για την εκδήλωση των ταλέντων τους.

Η ανακάλυψη των ταλέντων

Στην οργανωμένη δομή του σχολείου, οι εκπαιδευτικοί παρατηρούν τα παιδιά μας για πολλές ώρες και για μεγάλο διάστημα στην κοινωνική ζωή, εκτός σπιτιού. Οι επισημάνσεις τους πρέπει να λαμβάνονται πολύ σοβαρά υπ’όψη από τους γονείς για την έγκαιρη διαπίστωση των κλίσεων των παιδιών τους.

Επιπρόσθετα, η συστηματική παρατήρηση των παιδιών από τους γονείς αποτελεί βασικό τρόπο διάγνωσης της ύπαρξης ταλέντου. Ποιες ασχολίες και παιχνίδια προτιμάει το παιδί, ποιες γνώσεις αντιλαμβάνεται πιο γρήγορα, τι είδους θεματικά αντικείμενα του αρέσει να διαβάζει ή και να συζητάει, αν υπάρχει κάποια δραστηριότητα που το απορροφάει και χάνει την αίσθηση του χρόνου. Για την απάντηση των παραπάνω ερωτημάτων το οικογενειακό περιβάλλον πρέπει να προσφέρει πολλά και ποικίλα ερεθίσματα της πραγματικής, και όχι εικονικής, ζωής.

Η καλλιέργεια των ταλέντων

Η επιτυχής καλλιέργεια των ήδη διαπιστωθέντων ταλέντων είναι αποτέλεσμα τριών παραγόντων, του ταλέντου καθεαυτού, ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος και της εργατικότητας του παιδιού, και χρειάζεται να υπάρχουν και οι τρεις παράγοντες για το επιθυμητό αποτέλεσμα.  Το ευνοϊκό περιβάλλον το δημιουργούν οι γονείς με επένδυση χρόνου, κόπου και χρημάτων. Με την εμπειρία και την ενσυναίσθησή τους θα φροντίσουν να επιλέξουν το καταλληλότερο περιβάλλον (πρόσωπα, καταστάσεις) για την ανάπτυξη του ταλέντου του παιδιού, ενώ παράλληλα θα φροντίζουν να εμπλουτίζουν στοχευμένα τις γνώσεις του. Οι γονείς φροντίζουν να συμπαρίστανται συνεχώς στο παιδί, με έπαινο στην επιτυχία και την πρόοδο, παρηγοριά στην αποτυχία, ενίσχυση κατά τις ώρες της μελέτης, της ασκήσεως.

Η εργατικότητα είναι ένας παράγοντας που αφορά το ίδιο το παιδί και περιλαμβάνει την προπόνηση, την εξάσκηση, τη μελέτη, την συνεχή άσκηση της κλίσεως και απαιτεί πειθαρχία (επιμονή) και χρόνο (μακρόσυρτη διάρκεια). Για παράδειγμα, στις Καλές Τέχνες, ένα εξαιρετικό ταλέντο χωρίς επένδυση μελέτης θα παράξει μέτρια έργα, ενώ ένα μέτριο ταλέντο που έχει καλλιεργηθεί θα παράξει έργα συγκρίσιμα με του πρώτου. Οι γονείς έχουν έναν πιο διακριτικό ρόλο, της υπενθύμισης των παραπάνω, όπως έλεγαν και οι γιαγιάδες μας «τα αγαθά κόποις κτώνται».

Εγγενή κι εύλογα όρια

Πρώτο όριο είναι η οικονομική δυνατότητα της οικογένειας, ο οικογενειακός προϋπολογισμός που θα κατανείμει δίκαια τα διαθέσιμά του μεταξύ των μελών της οικογένειας. Άλλο λογικό και αυτονόητο όριο είναι να μην οδηγεί το ταλέντο και η καλλιέργειά σε καταστάσεις εξ ορισμού και εκ προοιμίου αντίθετες με το θέλημα του Θεού. Εν συνεχεία, οι γονείς θα λάβουν υπόψη και την ωριμότητα του παιδιού και την ένταση του ταλέντου του, γιατί δεν επιδέχονται όλες οι περιπτώσεις ενιαία αντιμετώπιση. Χρειάζεται τεταμένη προσοχή από μέρους τους και λεπτή κρίση. Θα πρέπει να προσέξουν επίσης να μην αναπτυχθεί ναρκισσισμός από την εμμονή στην ανάπτυξη του ταλέντου του παιδιού. Τέλος, σε περίπτωση που η ενασχόληση με το ταλέντο δεν πρόκειται να έχει προοπτικές για επαγγελματική ή βιοποριστική δραστηριότητα, να μην αποβεί αυτή η ενασχόληση σε βάρος του παιδιού. Να είναι ερασιτεχνική η ενασχόληση και ο γονέας ισορροπιστής κατά τούτου, ως ο μη καταρτισμένος, αλλά καρδιακός “life coach”.