Στα πλαίσια της Σχολής Γονέων των εκπαιδευτηρίων μας πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 16 Μαρτίου διαδικτυακή συνάντηση με θέμα: “Διαπροσωπικές σχέσεις: Ένας καθοριστικός ποιοτικός παράγοντας για τη ψυχική ευεξία της οικογένειας”. Ομιλητής ήταν ο κ. Αναστάσιος Ματσόπουλος, Ph.D. Επίκουρος Καθηγητής Σχολικής Ψυχολογίας Παν/μίου Κρήτης, Σχολικός Ψυχολόγος με άδεια άσκησης επαγγέλματος σε ΗΠΑ και Ελλάδα, τ. Καθηγητής Σχολικής Ψυχολογίας, Fairleigh Dickinson University, USA.

Ο κ. Ματσόπουλος ενέγραψε την ψυχική ευεξία των παιδιών στην οικογενειακή ψυχική ευεξία. Τα σημαντικότερα σημεία της παρουσίασης ήταν:

– Οι διαπροσωπικές σχέσεις πηγή άγχους και ευεξίας (Ecomaps research:Matsopoulos, Νastasi, Fragiadaki, Koutsopina, 2017).

  • Υποστηρικτικοί παράγοντες: Παππούδες, γιαγιάδες, αδέλφια, μητέρα, πατέρας
  • Στρεσογόνοι παράγοντες: Αδέλφια, παππούδες, γιαγιάδες, πατέρας, μητέρα
  • Διαγωνίσματα στο σχολείο
  • Άλλα συμπεράσματα: στρες – σχέση με μητέρα και οικογενειακές καταστάσεις (συγκρούσεις)
  • Σχολικός Εκφοβισμός: σημαντικός στρεσογόνος παράγοντας
  • Ευτυχία: Δώρα, παιχνίδι φύση, σπορ, αγάπη και να περνάμε καλά!

– Οι διαπροσωπικές σχέσεις ως κομβική μεταβλητή για ψυχική υγεία παιδιών και ενηλίκων.

Τι κάνουμε στο σχολείο για να προαγάγουμε υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις; Τι κάνουμε στην οικογένεια για να προαγάγουμε υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ παιδιών και μεταξύ παιδιών και ενηλίκων;

– Θετικό μικροκλίμα (συναισθήματα, νόρμες και συμπεριφορές, προσδοκίες, τρόπος πειθαρχίας παιδιών, ενίσχυση, τιμωρία κλπ.)

  • Κάθε οικογένεια είναι όμορφη στην πολυπλοκότητά της!

– Αναστοχασμός:

  • Πώς επικοινωνούμε στην οικογένειά μας;
  • Πόσο χρόνο είμαστε ΜΑΖΙ;
  • Τι κάνουμε;
  • Συνδεόμαστε αληθινά, γνήσια και αυθεντικά με τα παιδιά ή έχουμε τυπική επικοινωνία και επιφανειακή σχέση;

Ποια τα συναισθήματα (αν ρωτούσαμε τα παιδιά);

– Αποτελεσματική Επικοινωνία

  • Mαθήματα από Ψυχοεκπαίδευση Γονέων
  • Αξία του ΜΑΖΙ– Παιχνίδι, δραστηριότητες
  • Τι γίνεται όταν ως έφηβοι δεν θέλουν πολλά πολλά;
  • Ξεκάθαρες προσδοκίες και ξεκάθαρη επικοινωνία
  • Ξεκάθαρες οδηγίες τι έχει να κάνει το παιδί
  • Προσοχή στα θετικά που κάνει το παιδί και ενίσχυση τους
  • Αγνόηση (planned ignorance) σε μερικές συμπεριφορές που ενδεχομένως από έλλειψη προσοχής να σταματήσουν από μόνες τους
  • Σημαντικοί διαφοροποιητικοί παράγοντες….
  • Ηλικία: Παιδιά Δημοτικού vs Έφηβοι
  • Πώς χειρίζομαι κάθε παιδί; συνυπολογίζω την ιδιοσυγκρασία του παιδιού
  • Παρορμητικό παιδί, πιο συναισθηματικό, πιο ευαίσθητο παιδί
  • Παιδί που εύκολα πληγώνεται και παιδί που είναι πιο σκληρό και αντέχει πολλά (μεταφορά:  Αγριολούλουδο (ανθεκτικό παιδί) – Ορχιδέα (ευαίσθητο παιδί)

– Παιδαγωγική της Ενεργούς Ακρόασης

  • Πρώτα ακούω
  • Κατανοώ και μετά συμβουλεύω
  • Tι θα μπορούσες να κάνεις διαφορετικά”; Πίσω στο παιδί για να επεξεργαστεί και να μάθει κάτι από εμπειρία
  • Προσεκτικά να μην είμαστε επικριτικοί. Αν το καταλάβουν δυσκολεύεται η επικοινωνία.
  • Όχι στην καταστροφολογία
  • Με εφήβους – Μην το παίρνουμε προσωπικά!

– Authentic Connections

  • Αυθεντική σύνδεση με παιδί. Όχι απλή επιφανειακή κουβεντούλα.
  • Προσπάθεια για σύνδεση σε αληθινό ουσιαστικό τρόπο (όχι απλά τα νέα, αλλά ποια τα συναισθήματα για τα νέα!)
  • Όλο το μυστικό είναι στις δεσμούς, διασυνδέσεις.
  • Ο Χρόνος είναι κομβική μεταβλητή.
  • Χτίζω νωρίς για να δρέψω καρπούς αργότερα!
  • Νέα πρόκληση: Ψηφιακός κόσμος και κοινός χρόνος μπροστά στην οθόνες!

– Στρατηγικές για βελτίωση κλίματος στην οικογένεια.

  • Ηugs and kisses – Συναίσθημα – Έπαινος, χαμόγελο και άγγιγμα
  • Επικοινωνία και διάλογος, Νoυς και σκέψη
  • Διαμόρφωση φιλοσοφίας πρόληψης στις συγκρούσεις
  • Χρόνος μαζί! “If you want your children to turn out well, spend twice as much time with them and half as much money”, Abigail Van Buren
  • Παιχνίδι μαζί; Καραντίνα με επιτραπέζια…

– Χαρακτηριστικά εμπνευσμένου παιδαγωγού (Paulo Freire, Bραζιλιάνος Παιδαγωγός)

  • Ταπεινοφροσύνη
  • Ανοχή
  • Αποφασιστικότητα
  • Διάλογος (το αντίθετο της αυταρχικότητας)
  • Δίψα για ζωή

– Κλείσιμο…

«Ένα καλημέρα με χαμόγελο, μια καληνύχτα με αγκαλιά, ένα μπράβο κι ένα σ’ αγαπώ γι’ αυτό που είσαι, θέλει η ζωή για να ανθίσει».

                                                π. Χαράλαμπος «Λίβυος» Παπαδόπουλος

Η εκδήλωση συνεχίστηκε με συζήτηση που προκλήθηκε από ενδιαφέρουσες ερωτήσεις και τοποθετήσεις των γονέων. Από την πλευρά του Διοικητικού Συμβουλίου ο Αντιπρόεδρος π. Γεννάδιος Κουτσόπουλος ευχαρίστησε τον ομιλητή κ. Αναστάσιο Ματσόπουλο και πρότεινε την καταφυγή στην ευχή του Αγίου Εφραίμ του Σύρου “Ναί, Κύριε Βασιλεῦ, δώρησαί μοι τοῦ ὁράν τά ἐμά πταίσματα, καί μή κατακρίνειν τόν ἀδελφόν μου”, δηλαδή το παιδίον μου…

Αυτή θα ήταν η δική μας σημαντική συμβολή στη διαμόρφωση της καλύτερης ατμόσφαιρας στην οικογένεια!