Την Τετάρτη, 10 Φεβρουαρίου 2021, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η 4η κατά σειρά διαδικτυακή συνάντηση της Σχολής Γονέων. Το θέμα της συνάντησης ήταν «Πώς  αλληλεπιδρούμε με παιδιά που έχουν δυσκολία στην αισθητηριακή ολοκλήρωση» και ομιλητής  ο  κ. Νεκτάριος Γουναρίδης, Εργοθεραπευτής, Senior Paediatric Occupational Therapist, MSc Clinical Neuroscience.

Ο κ. Γουναρίδης αναφέρθηκε στην σχετικά καινούργια ως προς την εφαρμογή της θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης και στις στρατηγικές για την αντιμετώπιση των δυσκολιών αισθητηριακής ρύθμισης στο σπίτι και στο σχολείο.

Οι στόχοι της ομιλίας ήταν:

  • Η κατανόηση του όρου «Αισθητηριακή Ολοκλήρωση».
  • Η απόκτηση σφαιρικής εικόνας, όσον αφορά στα αισθητηριακά συστήματα και την αισθητηριακή επεξεργασία.
  • Η δυνατότητα αξιολόγησης μιας συμπεριφοράς, ώστε να ταξινομείται ως λειτουργική ή δυσλειτουργική.
  • Η άμεση χρησιμοποίηση κάποιων από τις στρατηγικές σε παιδιά με δυσκολίες στην αισθητηριακή επεξεργασία.

Στην συνέχεια ο κ. Γουναρίδης αναφέρθηκε στην J.Ayres (1979), την επιστήμονα που πρωτοαναφέρθηκε σε δύο νέους όρους για τα αισθητηριακά συστήματα, το Αιθουσαίο και το Ιδιοδεκτικό.

«Οι αισθήσεις είναι η τροφή για το νευρικό σύστημα και ο εγκέφαλος χρειάζεται συνεχή ποικιλία αισθητηριακής τροφής για να αναπτυχθεί και στη συνέχεια να λειτουργήσει» (J.Ayres)

Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση είναι η φυσιολογική νευροβιολογική διαδικασία κατά την οποία το κεντρικό νευρικό μας σύστημα επεξεργάζεται και οργανώνει τις πληροφορίες που λαμβάνει από το σώμα μας ή/και από το περιβάλλον γύρω μας, μέσω των αισθήσεών μας και τις χρησιμοποιεί ώστε να σχεδιάσει και να εκτελέσει τις κατάλληλες προσαρμοστικές αποκρίσεις σε διαφορετικές προκλήσεις. Σκοπός είναι να διευκολυνθούν οι διαδικασίες μάθησης και λειτουργικότητας στην καθημερινή ζωή.

Η μη αποτελεσματική νευρολογική επεξεργασία των πληροφοριών που λαμβάνονται μέσω των αισθήσεων, προκαλεί προβλήματα με τη μάθηση, την ανάπτυξη και τη συμπεριφορά. Τέτοιοι τύποι διαταραχών μπορεί να είναι π.χ. δυσκολία στη συγκέντρωση, ενόχληση από τις ετικέτες στα ρούχα, το λούσιμο και το χτένισμα, το να μην καταλαβαίνω πότε ακουμπάω κάποιον δυνατά ή απαλά, το χάσιμο της ισορροπίας, η δυσκολία στο γράψιμο και στο ψαλίδι, κ.ά.

Στη συνέχεια έγινε αναφορά σε κάθε ένα από τα αισθητηριακά συστήματα, το Απτικό, το Αιθουσαίο (έχει σχέση με την ισορροπία), το Ιδιοδεκτικό (έχει σχέση με τα ερεθίσματα από τους μυς, τις αρθρώσεις και τους τένοντες), το Οσφρητικό, το Οπτικό, το Ακουστικό και το Γευστικό.

Σε κάθε ένα απ’ αυτά επισημάνθηκαν:

  • Δυσκολίες που μπορούν να προκύψουν
  • Τι μπορεί να παρατηρήσει ο γονέας
  • Πρακτικές διάγνωσης και υποστήριξης
  • Προτεινόμενες δραστηριότητες

Μετά την ομιλία του κ. Γουναρίδη, ακολούθησε συζήτηση με τους γονείς, υποβλήθηκαν ερωτήματα και δόθηκαν απαντήσεις. Η γενική εντύπωση ήταν ότι υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον γι΄ αυτό το θέμα και η ομιλία του κ. Γουναρίδη ήταν πολύ διαφωτιστική και χρήσιμη για την διαχείριση θεμάτων που σχετίζονται με την αισθητηριακή ολοκλήρωση.

Στο κλείσιμο της εκδήλωσης, ο σεβαστός π. Γεννάδιος, Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Συλλόγου «Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ», αφού ευχαρίστησε τον ομιλητή, ο οποίος, εκτός από την εργοθεραπεία ασχολείται επαγγελματικά  και με την ψαλτική τέχνη, χαιρέτησε και την πρωτότυπη ερευνητική του απόπειρα να εξετάσει την επίδραση της ψαλτικής τέχνης στην αποκατάσταση δυσλειτουργιών στην αισθητηριακή ολοκλήρωση.